"Isirka Saykoolajiyadeed ee Wahsiga “dib u dhigashada Hawlaha.”
Waxa aan barta Faysbuugga farriimo u ga diray
ardaydii aannu isku fasalka ahayn kuwaas oo aanan arag dhuwaad tobanaan
sano. Waxa aan abuuray qaacido cusub oo lagu macaanaynayo samaynta Jokolaatka
khudaarta ah, sida oo kale waxa aan marar badan magacayga ka raadiyay googlaha
si aan u ogaado in qofuun raadiyay qormooyin aan qoray si uu u akhriyo.
Waxaan galay hawlo aan jihaysanayn.
Dabcan dad badan baa wahsada oo hawlaha dib u
dhiga, laakiin tani qoreyaasha waxay xirfadooda ku tahay khatar guud. Tifaftire
buug ayaan kala hadly oo aan xasuusiyay in uu ii sheego buuggii ugu horreeyay
ee loo xilsaaray in uu ka shaqeeyo ama tifaftiro sanadihii 1990-dii, balse waxaan
ogaaday in uu qandaraaskaas ku jiray laga soo bilaabo sanadkii 1972-kii.
Markale waxa aan wayddiiyay mid ka mid ah
asxaabtayda caqliga badan, oo aad na caan u ah sida ay ugu suurto gashay in uu
si joogto ah u soo saaro qormo ka kooban sideed kun oo kelmadeed oo heersare
ah? Waxa uu yidhi “waa si fiicane dhegayso. Ugu horeyn waxa aan dib u
dhigaa laba illaa saddex todobaad, ka dibna waan u fadhiistaa si aan u qoro.
Halkaas marka ay marayso xaajadu waa marka aan hurdada ka tooso ee aan
nadiifiyo geerashkayga. Intaa ka dib wax aan fuulaa jaranjarta, haddana waan ka
soo degaa, misana u cawdaa xaaskayga saacado dhawr ah.
Sidaas waxa ku taga maalmo badan, ka dib
waxaana naxdin igu abuura in aan hawshaydii ku dhamayn waayay wakhtigeeda.
Ugu danbayntii waan fadhiistaa, ka dib na qoraa qormadii aan qabyeeyay.
Sanado
ka hor waxaan iswaydinayay aragtida ku saabsan sababta qorayaashu u yihiin kuwo
aad uga wahsada shaqada qoridda (wahsadeyaal daran): ku darsoo aad ayaynu ugu
fiicanahay fasalka luuqada Ingiriisida. Waa waalli.
Qoreyaasha intooda badani wakhtiga waxbarashada
dugsiyada hoose waxay si fudud u gaadhaan darajada ‘A’ marka la gu jiro
fasallada Ingiriisida ama luuqadahaba. Wakhtiga yaraanta ee qofku waxbaranayo,
marka macallinka naxwuhu ku dedaalayo in uu inna baro casharro ku saabsan
in dedaalku ahaa furaha guusha waxbarashada ujeedka dedaalkoodu ahaa furaha ugu
mudan ee guusha waxbarashada iskuulka, se qoreyaasha mustaqbalku waxa ay si cad
u beeniyaan qaddiyadan. Halka kuwa kale ay si cagajiid ah wax u
akhriyaan, sidaana waxa ay ku qaataan akhrinta buug-gacmeedka laba fasal.
Kuwani waa carruurta soo jeedisa sheeko fanneed dhammaystiran inta lagu jiro
mashaariicda fasalka shanaad. Taa macnaheedu ma aha in aanay waligood dhicin,
balse xilliga carruurnimadoodaba aad uma guuldaraystaan awooddooda
maskaxeed ee dabiiciga ah ayaa ku ilaalisa in ay noqdaan kuwa hoggaamiya
fasalladooda.
Isku-dirqiyidda hawluhu inta badan
innama diyaariyaan, taas bedelkeeda waxaynu bilawnaa is-hagrasho ama isxakamayn
awood-jidheed, waana falidda waxyaabo innagu riixa fashil. Tani waxa ay inna
baraysaa cashar been ah, oo aan wanaagsanayn, taas oo ah in guusha shaqadu ku
xidhantahay garashada u dhalashada [dabiiciga] ah. Nasiib darro se, marka aad
tahay qoraa xirfad yaqaan ah waxa aad la tartamaysaa dhammaan carruurta kale ee
ugu sarraysa fasalka luuqadda Ingiriisida ama luuqadahaba. Laga
yaabee in aan xirfadaadu noqon ta ugu fiican. Majaal kasta oo nolosha ahna waa
sidaas.
Haddii aad noloshaada inteeda badan ku bixisay in
aad hore ugu sii socoto kartida dabiiciga ah, adigoo fulinaya wixii si fudud oo degdeg kaaga hor yimaada,
markaa kelmad kasta oo aad qorto waxa ay
noqonaysaa imtixaan lagu ogaanayo inta ay leegtahay kartida aad leedahay,
maqaal kastaana waa afti lagu eegayo sida aad u tahay qoraa wanaagsan. Walina
waxa ku hortaalla fursad aad wax kaga qorto arrimo badan sida sheeko faneed,
taariikh iyo kuwa kale.
Cabsida isku day la’aanta.
Markasta oo wakhti-dhammaadka hawshu soo dhawaado,
Qoraayada intooda badani waxa ay isku dayaan in ay maareeyaan hawlahooda
qorista. Fulinta qoristoodu waxay si toos ah u bilaabantaa marka cabsidooda ah
in aanay waxba isku dayayn/qorin ay ka badato cabsida ay ka qabaan in ay si
khaldan wax u falaan [qoraan]. Waxay doortaan inay qorista bilaabaan, haba
noqoto mid tayo ahaan liidata’e.
Waxa aan daawaday oo la yaab I gu noqotay tiro
badan oo suxufiyiinta da’ yar ah oo kharribay mihnaddooda qoraal iyaga ku
guuldaraystay in ay sameeyaan maqaallo
tayaysan. Wali kooxdani waa dad ka qalinqortay waxbarashada sare Koolajyada,
kuwaasi oo qori kara jumlado ama qoraallo dhamaystiran, iyada oo aan aan dhibtu
ahayn inay yihiin kuwo caajis ah oo aan khibrad lahayn. Laakiin waxa xakamaysay
aragtidooda ah in ay qorayaan qormo aan wanaagsanayn.
Carol Dweck oo ah macallimad cilmi-nafsiga ka
dhigta jaamacadda Stanford waxay iigu
jawaabtay waa “Sax”. Dweck waa mid ka mid ah khabiirada ugu caansan aqoonta
cilmi-nafsiga dhiirigalinta. Dweck waxa ay mihnaddeeda inta badan galisay
barashada guuldarada iyo sida ay dadku uga falceliyaan marka fashil soo
gaadho.
Sida aad filan karto guuldaradu ma aha hawlaha ku
guuldaraysiga hawlaha caanka ah oo kaliya.
Sida ay ku caddaysay cilmi-baadhisteeda waxa ku ogaatay in aan qof
waliba ka falcelin oo aan fashilku dadka wada xanuunjin, halka qaar ka mid ah
dadkii ay xog-waraysatay intooda badani aanay jeclayn qabashada hawlaha aanay
sida wacan u qabanayan, halka kuwa kale na xujada iyo caqabadaha ku koraan.
Kooxdani waxay ay si togan u gu raaxaystaan qabashada waxyaabihii aanay ku wanaagsan,
iyada oo sababta runta ah ee ay fashilkaas u sababaynayaana tahay in ay
cashar ka baranayeen ee aanay fashilmin oo kali ah.
Dweck waxa xal-xidhaale ku noqday waxa marka hore
ba dadka ka dhigay kuwa ka duwan kuwa dhiggooda ah, ama la siman xirfad
ahaan. Maalin iyada oo fadhida xafiiska, oo falanqaynaysa natiijada
tijaabo uu sameeyay mid ka mid ah ardaydeeda qalinjabinaysa waxa ay u soo
baxay: in dadka inta badan neceb tartanka ama is xujaynta ay u maleeyaan in
kartida caqligu tahay shay xadidan oo kaliya lagu dhasho oo aan si
kale lagu heli Karin. Dadka ku raaxaysta tayada garashada waxa ay rumaysan
yihiin in awoodda garashadu tahay mid la kordhin karo iyada oo la
qabanayo waxyaabo aanu qofku ku fiicnayn qabashadooda ama aqoontoodaba.
“Waxa ay ahayd arrin iga yaabisay”
ayay tidhi Dweck. Waxa ay ku kala saartay in kooxda hore leedahay maskaxd
garasho ahaan meel taagan (Fixed mind-set), isla markaana aamisan in aanay
korin karin maskaxdooda, halka kooxda danbe tahay kuwa u saaxiib ah
garasho/maskax koraysa (growth mind-set) isla markaana kuwani yihiin kuwa jecel
waxkorodhsiga joogtada ah iyo kobcinta garashadooda.
Labada qolo ka aad doonto ahow, heerka aad
doontana ka ahow, balse waxa ay kaa caawinaysaa in aad ogaato sida aad ula
falgalayso shay kasta oo garashadaada tijaabinaya. Bal u fiirso; dadka
maskaxda furan ee garashadoodu korto (kooxda danbe) xujooyinka iyo tartammadu
waxa ay uga dhigan yihiin fursad ay ku sii fogayn karaan kartidooda caqliga
laakiin kuwa maankooda meel taagan yahay (kooxda hore) waxa ay fursaddu uga
dhigantahay halbeeg ay ku cabiraan heerka saraynta garashadooda iyo
sida aan caqligoodu fursaddan wax uga korodhsan karayn. In aad aaminto fikirkaaga
ah in aanad ugu wanaagssanayn hawl qabashadeedu ma aha fursad ku siin karta
horusocod, laakiin waa calaamad ama farriin muujinaysa heerka fildaradaada iyo
sida aad u doorbidayso shaqo hoose oo aan u baahnayn xirfad sare sida raadinta
shaqada dhul-xaadhis.
Cabsida ah in aan la qarin karin si
karti-darradaada, waa dhibaato ku badan bulshada waxaanay leedahay leedahay magac
caafimaad: Impostor syndrome [xanuun nafis ah oo qofku ka shakiyo heerka garaadkiisa
ama xirfadiisa]. Tiro yaab leh oo dadka
guulaysta ah gaar ahaan dumarku waxa ay aaminsanyihiin in aanay gaadhin
booskoodii waxa aanay khatar ugu jiraan in dibada timaado dhaliishoodau wakhti
kasta. Tan bedelkeeda dad badani waxa ay
si ula kac u raadiyaan shaqooyin fudud o
ay ka soo dhalaali karaan, taas oo dadka oo dhami ku ammaani karaan
halkii ay si adag u waji lahaayeen hawlaha horyaalla ee aan fududayn ama u
baahan kartida caqliga iyo tan jidhkaba.
Kooxdani haddii ay wajahaan xujooyin adag waxa ay
muujiyaan in aanay u diyaarsanayn si
nafsi ah iyo si maskaxeed ba hawshaas qabashadeeda. Waxa ay nafahooda ku
sameeyeen waxa Cilmi-nafsigu u yaqaan “Is-xakamayn shakhisiyadeed” [Self
handicapping]: taas oo macnaheedu yahay falidda waxyaabo qalin-daaraya
waxqabadkooda si ay u cudurdaar u gu helaan hawlqabad xumadooda ama in aanay si
fiican wax u falin. Is-xakamaynta shakhsiga ahi waxa ay noqon kartaa mid
ilaa heer aad u cajiib ah. Aqoon baadhis la sameeyay ayaa la gu sheegay in
mararka qaar raggu ay qaataan daroogooyin ka hortegaya ama joojinaya
habsami-u-fallidda hawlaha marka ay qabanayaan shaqooyin aanay ku kalsoonayn in
ka soo bixi karaan.
Cilmi-nafsiyaqaan Edward Hirt ayaa qormo uu u
bixiyay “halkii ay waxbaranlahaayeen” ku yidhi “habeenka imtixaanka ka horeeya
ardaydu waxa ay daawadaan Filim. Haddii uu waxba ka shaqan waayo waxa uu
fashilkiisa ugu cudurdaarayaa in aanu waxba akhriyin ama dhiganba, halkii uu u
aanayn lahaa awood darradiisa ama kasma-xumadiisa. Dhinaca kale, haddii uu
imtixaanka si fiican u ga shaqeeyo, waxa uu ku tookhayaa in uu awood maskaxeed
dheeraad ah leeyahay, maxa yeelay waxa uu imtixaanka ku guulaysan karaa isaga
oo aan waxba dhigan/akhrisan”
Haddaba, qoreyaasha aan soo saarin nuqul qormo ah
ama wakhti dheerba ku qaadato iyaga oo aaminsan in aanay qormo wanaagsan soo
saarayn, waa kuwa si iskood ah isu siiya marmarsiiyaha ugu macquulsan ee ah in
aanay ku guulaysanayn qormadaas.
Alain Boton waxa uu yidhi “ugu danbayn qabashada
hawshu waxa ay bilaabantaa marka cabsida aad ka qabto in aanad waxba qaban ay
ka badato cabsidaada ah in aad six un wax u fasho.” Dadka illaa xad maskaxdoodu
xadidantahay [meel taagan tahay], marnaba is bedelka ama xadhka goosiga
garashadu agtooda macquul kama aha.
Dweck waxay sii raacisay “ubadka aad ugu
dheereeya akhrisku iyada oo aan si wacan loo hagin ama la kormeerin waxa ay ku
mutaan ammaan ”. “Maxay se baranayaan? Waxa ay baranayaan in aan
caqli badnaantu ahayn in la ga takhaluso xujooyinka, oo si adag loo
shaqeeyo. Waxa ay u arkaan in si fudud loo wax loo qabto. Marka ay
is qoraan koolajyada ama dugsiyada laga qalin-qorto, hawlaha adagna
bilaabmaan ma garanayaan si ay u wajahaan.”
Ku-mitidida Hawlkarnimada.
Qaab-yaalkeenna waxbarasho
waa mid loo dejiyay in uu xanaaneeyo ama caawiyo dadka maskaxda xaddidan oo
kaliya. Bal ka fikir mid ka mid ah fasaladii luuqad Ingiriisida ee
caadiga ahaa. Waxa aad akhriysaa “Qormo/shaqo uu qoraa hore qabtay, ka dibna waxa la
ga doodayaa farriimaha qoraalkiisa iyo waxa ay ku saabsanaayeen, hab-luuqadeedka
uu adeegsaday, dhismaha buugga/qoraalka iyo sawirka uu ku soo gudbiyay.
Si gaar ah waxa aad u xafiday xikmadihii mucda
ahaa si aad xillig imtixaanka u soo maan-faqdid adiga oo aan shiilin ama wakhti
kale ba u soo xasuusatid. Badanaa ardayda aad looguma dhiirigaliyo in ay
dhugtaan qabyo-qoraalka shaqooyinkooda hore. Waxa kali ah ee indhahoodu
arkayaan waa maxsuulka sida gacaltooyada leh u subkeen qoraayada iyo
tifaftireyaashu. Marka baruhu wayddiiyo “halkaa qoruhu muxuu uga jeeday”? ma
jiro qof sheegi kara in jawaabtu noqon karto “mid aanu garanayn” ama “in
jumbladani ka mid ahayd qayb muhiim ah oo ka tirsan qabyo-qoraalka hore oo uu
ilaaway in uu dib u muraajiceeyo.”
Bal u fiirso sahamaddi ee samayn jiray fasalada
sayniska. Waxa ay ka koobnaayeen aragtiyo gebi ahaanba u muuqday in ay sax
yihiin waagaa, kama hadlayno dadka aaminsan in khuraafaadka falaadhaha-N ay
caddeeyeen in bini aadamku leeyahay 48 hidda-side [Chromosome] ama aragtiba ku
rumaystay gacamada khiyaaliga ah ee meeraha Mars la innooga soo tebiyay.
Marka aynu akhrino aragtiyihii been-abuurka
sayniska ahaa ee kacaankii Lamarckian---taasi oo sheegaysa [marka nooluhu wax
ka bedelo qaabnololeedkiisa si uu ula qabsado deegaanka, in isbedelkaas uu
sameeyay u gudbinayo awlaaddiisa qaab dhaxaltooyo ah. waxa uu rumaysnaa in
nooluhu isbedelka hiddaha u sameeyo doonis iyo baahi. Feneroloji –barashada
aragti cilmi-nafsadeed tibaaxaysa in astaamaha iyo awoodaha garasho ee maskaxda
ay qaabeeyaan samayska qalfoof-madaxeedka qofka-- iyo taranka ay samaynayaan
facyawga isbedelayaa.
Dweck
waxay tidhi “ma arkaysid khaladaadka iyo halganka. Sida oo kale ma aha wax la
la yaabo in ardaydu fahmaan aragtida ah in qoraaga wanaagsan lagu qeexo mid aan
waligiiba qorin qormo liidata, taas ka soo horjeedkeeda in qoraagu wacani ka
soo gudbo marxaladaha qoraal ee tayo ahaan liita si uu u noqdo qoraan
tayaysan”.
Nasiib darro se waxa aad marwalba shaqadaada
qoraalka ku wajahaysaa cutubyo adag, jaantus-muujineed lagu dedaalayo
sawiriddiisa iyo sheekooyin aan dhammaad lahayn oo diidaya in aad ujeedada
qoraalka gaadho. Pastor Furtich waxa uu yidhi “sababta kali ah ee aynnu u
la halgamaynno dhamaystir la’aanta xirfadeed, waxa aynu barbardhignay
muuqaalkeenna daaha-dabadiisa ah, iyo qof walba heerarkiisa tayeed ee
sare.”
Dhalinyaradu
raaxo kuma dareemaan aduunkan aan shaqadiisu qorshaynsayn. La yaab ma leh in
arday badan oo aqoon leh ay galaan suuqa xirfdaha iyaga oo wata qorsheyaal
cadcad sida suuqa maaliyada iyo la-talinta.
Muddo laga joogo lix sano, mufasiriintu
[khubarada arrimaha bulshada faalleeya] waxa ay ogaadeen hab-dhaqameed ku
lammaan jiilka danbe ee casrigan ka soo qalin-qoratay jaamacadaha. Ugu
danbaynna qoraaga la yidhaa Ron Alsop waxa uu u bixiyay ‘ubadkii guulaha’
[ubad qurxoon oo guushoodu muunad u tahay waalidka]. Facan waxa la baray
in ay aaminaan in aanay jirin guuleystaal iyo guuldaraystaaltoona ama kala
mudnaaniba, waxa ay helayaan abaalmarin haba ahaadaan kuwa aan lahayn
hibo-xirfadeed iyo habsami u shaqayn wanaagsane. Waa dad la koolkoolinayo oo
mar walba la muunaynayo.
Marka ubadkani shaqo galaan, maaareeyayaashooda
shaqo waxa ay kaga soo cawdaan in qalinjabiyaashan cusubi filnayeen in goobta
shaqadu u la mid noqoto ardaagii waxbarashada [iskuulka] ee sida fiican u
qaabaysanaa, deganaanta iyo raaxada badnaa. Taas oo gundhaceedu yahay in ay
rajaynayeen in hawlaha shaqadu u habaysan yihiin sidii hawlaha waxbarashada
dugsigu isugu dubbadhacsanaayeen, iyaga oo aan haabka ku darin in shaqadu
ka duwantahay oo ay kaaga baahantahay in aad adigu nidaamiso, qorshayso,
dhaqaajiso oo isku dubbariddo.
Waxa ay kaaga baahanyihiin in aad dulsaarto hawlo
adag oo si wanaagsan loo qeexay iyo warcelin joogto ah, sidii iyaga oo
wali isku dayaya in ay ogaadaan waxa imtixaanka ku iman doona [baqe-galin
shaqo]. Way kugu adkaanaysaa in aad ku celiso warbixin taban oo qeexaysa
hoosaynta heerkooda shaqo haddii aanad burburin islawaynidooda. Waxa ay u
fikir-soconayaan sidii ay garanayaan wax ka badan inta garanayaan”, qof
loo-shaqeeye ah ayaa sidan u sheegay Bruce Tulgan: qoraaga buugga Qof
waliba ma hanto billad—Not Everyone Gets Trophy.
Waan ka yar shakisnaa markii aan bilaabayay in
aan arrinta dadka wax ka wayddiiyo. Isku soo wada duuboo, qarniyo badan ayaa
waaya-araggeenna ama dadkeenna waawayni ka murugaysanyihiin waayo-aragnimo
la’aanta da’yarta wakhtigan, balse
markasta oo aan mawduucan badka keenaba waxa aan la kulmayay duufaanno
cabashooyin oo igaga imanayay dadyaw maamulayay shaqaalaysiinta iyo la
macaamilka jiilka danbe tobannaan sano.
Taas oo daaran in marwalba kala duwan yihiin
xaaladaha shaqo iyo marka qofku deegaanka kobcinta garaadk iyo qalwada
aqoonta ku jiro. Maareeyaashani waxa ay awoodayeen in ay is barbardhigaan
fasaladii hore ee da’yartan iyo hadda, iyaga oo aan ka cabir qaadanayn
sawir maskaxeedka inagu kaydsan ee innoo sheegaya sida aynnu dhammaanteen u
tayo-fiicnayn markii aynnu gedahooda ahayn. Waxa aanay ku adkaysanayaan
in si dhab ah wax isu bedeleen-- isbedelkaas oo aan ku xadidnayn
carruurta la koolkooliyo ee la buunbuuniyo horyaalnimadooda.
Todd: maamulaha Midwest oo ah goob baabuurta lagu
kireeyo waxa uu yidhi “waxa aan shaqaalaysiin doonaa qof wanaagsan oo da’diisu
tahay 27 jir. Haddii aan shaqaalaysiiyo qof u dhexeeya 23 ilaa 24 sano
jir, waxa uu iga doonayaa in aan wax kasta u sharraxo, oo mar walba
dultaagnaado si aan shaqada u gu tilmaamo. Waxa ay ka dhigantahay sidii adiga
oo muddo afar sano ah taabanayay daaraa-damiyaha laydhka.” Facani waa dad
xoog-finiin ah, kana taxaddir badan facayga, balse waxa badankooda ka muuqata
in aanay la dhacsanayn adduunkan aan shaqadiisu habaysnayn marka la
barbardhigo goobaha ay wax ku soo barteen ee sida qurxoon loo habeeyay.
Ma aha wax la la yaabo in arday badan oo hormood
ahayd ayaa ku shaqeeyaan shaqooyinka maamulka maaliyadda iyo
la-talinta--waa shaqooyin ay ku urursan yihiin haldooro kale oo jaamacado ka
soo qalin-qortay, kuwaas oo ah dad isku-dubadhacsan oo wata qiimayn togan.
Qalinjabiyeyaasha maanta waa ay ka aqoon
wanaagsanyihiin marka la barbar dhigo facii ka horreeyay, waanay ka hawl-karsan
yihiin laakiin shaqo wanaaggoodu kaliya waxa uu soo baxayaa marka jihayn iyo
hagid cad la siiyo. Waa dad ammaanta iyo muunaynta joogtada ah baahi
badan u qaba. Maaha wax la la yaabo in kuwa badan oo ka mid ah facan oo
qaangaadh ah la gu garabtaaganyahay dhankasta oo noloshooda ah? waalidiinta duruufaysan ee la nool xaalado dhaqaale oo
hooseeya waxa ay ubadkooda siiyaan diyaarin tayaysan yaraantooda si loogu
sii diyaariyo higgaamin ama ba looga dhigaba Dalai Lamas yar [hoggaamiyaha
ruuxiga ee diinta Buudhism-ka].
Tod waxa uu intaas sii raaciyay “sida iska cad
dhammaan taageerooyinkani waa kuwo halis firfircoon ku leh facan danbe.
Maalmahan waxa la ii sheegay in dugsiyada gaarka loo leeyahay ee Newyork si
degan oo farsamaysan ula tacaalayaan faafidda mushkilado yar oo
macalimiinta qaaliga ah ka imanaysa, kuwaas oo iyagu u ga shaqanaya ubadka
shaqo-gurigoodii, taasi oo ah waxa aan xataa laga fikiri karin markii aan
dhanka waxbarashada ku jiray labaataan sano ka hor. Waalidiinta waxa ay
la shaqeeyaan bareyaasha, laakiin ubadka lama shaqeeyaan, laakiin dhawaanahan
waxa ay u muuqataa in arrintaasi is bedeshay.”
Tobanaan sanoba waxa jirtay
fursad in laga mahadceliyo mudan, taas oo ah korodhka iyo balaadhnaanta
deegaanka waxbarasho, walina waxa jira ardaa waxbarasho oo uu helayo arday
kasta oo doonaya in uu koolajyada iska diwaangaliyo. Laakiin war baa jira. Badi
goobaha waxbarasho ee cusub waxa laga sameeyay dugsiyo aan si aad ah loo soo
xulin. Maraykanka saddexdii meelood, laba ka mid ahi waxa ay iska
diwaangaliyaan Koolajyo ujeeddadoodu tahay in ay aqbalaan qofkasta oo soo
codsada. Dugsiyada ugu wanaagsani waxa ay aayar aayar ah ugu kordhiyaan
koboca dadwaynnaha tayada leh boqolkiiba toban.
Baahida loo qabo in la
buuxiyo goobahan aad bay u korodhay, maxa yeelay dhaqaaluhu marwalba waxa
uu galayaa tartan hor leh, waalidkuna waxa ay naawilayaan in loo damaanad
qaado guusha ubadkooda. Iskuul tayadiisu wanaagsantahayna waa waxa ay marwalba
si dhaw uga fikiri karaan.
Ugu danbayn waxa aynnu waalidkeen ka helaynaa
rabbayn dhug leh: waxa ay samaynayaan kormeerid joogto si ay u
hubiyaan in ubadkoodu iska tuurin sallaanka guusha ee ay filayaan inuu ku
hagayo galidda koolajyada tayada leh, si ay timaadada u gaadhaan nolol
wanaagsan. Guud ahaan waa falcelin togan oo ku aaddan nidaamkeenna waxbarasho,
kuna taageeraya in uu hore u socdo, waayo surmoseegto kaliya oo aynnu
samaynaana waxa ay inaga reebaysaa tartanka.
Laakiin tani ma tahay carbin wanaagsan?
Shahaadooyin dahab ahi inooma damaanad qaadayaan guusha, sidaas si la mid ah habka
waalidku u hubinayo ilmahdiisa. Waalidku kaliya waxa ay hor istaagayaan waxa ay u
baahan yihiin oo ah ubad aqoon ahaan dhisan iyaga oo marar badan
dariiq adag u maraya. Sidaas oo kale waxa ay halmaansiinyihiin in ay
khaladaadkooda casharro ka baranayaan, marka laga reeyo isla markaana dib
boodhka isaga tumaan oo halkii halganka ka sii wadaan, ama u guuldaraystaan si
sharaf leh [ guuldarro ka soo gaadhay isku daygooda oo waaya aragnimo iyo
horusocod u kordhisa]. Tani waa midhka [waaya aragnimada] ugu muhiimsan
ee ubadkeennu ka baranayaan dugsiyada, laga yaabaa in kuwa kale taa bedelkeeda
yihiin.
W/Q: Megan Mcardle.
W/T: Jaaj
No comments:
Post a Comment